Živnostníci v určitom ohľade majú viac slobody ako zamestnanci. Narobia sa, štát ich veľmi nepodporuje, ale sú si sami sebe pánmi – a to aj za cenu pracovných sobôt a nediel. Čo potrebujeme keď chceme začať s drobným podnikaním? Trebárs predávať veci (alebo aj služby)? V malom stánku začínalo veľa boháčov a úspešných ľudí.
Predpokladajme, že ste si vybehali nudnú administratívu a ste hrdým držiteľom oprávnenia SZČO alias živnostenského listu (kolok na voľnú živnosť stojí iba 5 euro a prvý rok vás úrady nebudú veľmi trápiť – či má vaše drobné podnikanie perspektívu by ste teda mali zistiť do roka). Dajme tomu, že chcete predávať na verejnom priestranstve, najlepšie cez nejaké hody alebo iné podujatie – to ale nie je podmienkou, stánky, sú samozrejme, aj celoročné alebo sezóne bez ohľadu na život okolo.
Prvá vec – potrebujete povolenie od mesta či obce. Ak predávate jedlo, tak aj papiere od toho čo sa nazýva skrátaene „hygiena“ (Úrad verejného zdravotníctva v kraji, Regionálna veterinárna a potravinová správa atď.)
Zíde sa vám aj finančná rezerva, lebo čokoľvek máte presne rozrátané, vždy sa niečo stane, čo potrebujete zaplatiť navyše. Mali by ste mať nejaký plán, pomocníka-brigádnika, pokladňu, nejaký marketing (aspoň stránku na Facebooku a podobne). V tomto článku však chceme dať dôraz na materiálnu stránku veci a síce predajný stánok. Ten si môžete prenajať, ale lepšie si ho lepšie kúpiť.
Môžete si vybrať tvar, farbu, kľučová bude zrejme veľkosť: najmenšie majú 2×2 metre (v takom si musíte väčšinou poradiť sami, maximálne sa potlačíte dvaja), väčšie sú 6×3 metre. Hliniková alebo oceľová konštrukcia – je to na vás. Budete potrebovať aj rozkladacie stoly a možno aj stoličky, všetko sa musí dať pekne vtesnať do malého auta, lebo počítame, že bežný slovenský stánkar nejazdí s kamiónom.
Dôležitá bude aj poloha, respektíve ani nie tak miesto (ktoré vám asi určí úrad), ale ako prístupný budete ľudom, lebo verte či neverte, zle postavený stánok, kde si človek nemôže pozrieť tovar, časť zákazníkov odradí. Najlepšie je sledovať ako si počínajú iní stánkari – alebo rovno, vaša priama konkurencia s rovnakými predmetami ako máte vy.
A aj keď predajný stánok využijete na biznis možno len pár dní do mesiaca, zíde sa vám aj v súkromnom živote, na oslavy, ako záhradný stan, na dôležité udalosti, ktoré nechcete mať skazené slnkom alebo dažďom, jednoducho stan je vždy dobrá poistka.