Trampolína je dobrá na kondičku aj dobrú náladu

Trampolína - cvičenie

Cvičenie na trampolíne je zdravé a šetrné k telu. Človek z nej schádza väčšinou dobre naladený. Pri bezpečnom tréningu a pravidelných sériách sa dá cvičenie celkom efektívne nastaviť. No pozitívny vplyv majú trampolíny aj pre deti, hoci tie šantia viacmenej neplánovito. Vlastne pre deti môže mať takéto cvičenie ešte lepší vplyv, lebo u nich sa telo aj mozog ešte len vyvíjajú.

Trampolína je zbraň proti obezite, problému, ktorému v najvyvinutejších krajinách čelí až polovica populácie. Ľudia veľa sedia a majú málo pohybu. U detí je tento problém ešte vypuklejší a je čoraz ťažšie motivovať mládež k prirodzenej pohybovej aktivite. Deti sa majú hýbať, učiť sa pozornosti, koordinácii a celkovo si zvykať na energetický prístup k životu (alternatíva je vysedávanie za počítačom).

Cvičenie na trampolíne ocenia aj ľudia, ktorí majú problém s kĺbami a chrbtom. Práve k týmto „doležitým súčiastkam“ je trampolína veľmi šetrná, mäkký dopad je na kĺby a chrbticu lepší ako obyčajný beh. Posilňujú sa aj chrbticové svaly (a obecne, celá svalová sústava). Nehovoriac už o blahodarnom vplyve na srdce a kardiovaskulárnu sústavu.

Prečo má detská trampolína taký rozveseľujúci efekt na deti? Je to len dobrým pocitom z hry alebo je v tom aj niečo iné? Pri cvičení (ktoré dieťa neberie ako cvičenie) sa do mozgu uvoľňujú endorfín a špecifické hormóny, ktoré sa občas laicky označujú ako látky šťastia. A dobrá nálada je svete.

Pripomíname, že stres a zlé rozpoloženie nie sú len záležitosťou psychiky, ale majú aj fyzický dopad na celé ľudské telo a sú zdrojom mnohých ochorení. Vraj 70 percent buniek, ktoré majú na starosti imunitu (prirodzenú obranu tela) leží v našich črevách a v oblasti žalúdka. Trampolína pre deti pri cvičení tieto bunky akoby aktivizuje a my sme potom menej náchylní na choroby a alergie. Na konci je dobrý pocit.

Pri skákaní používame najmä dolnú časť tela, no zapájame silne aj brušné svaly a paže. Vraví sa, že stačí cvičiť 15 minút denne, ale keďže nejde o žiadny náročný workout, netreba sa nijak časovo obmedzovať, ani plánovať presné série ako vo fitku. Je dobré dať cvičeniu voľný priebeh a užívať si pokiaľ nás to baví.