Registračné pokladne sú povinné, to však neznamená, že by mali byť pre podnikateľa v gastro priemysle príťažou. Kúpou dobrého a spoľahlivého systému si neskôr ušetríte mnoho nepríjemností. V tomto článku si povieme, čo má obsahovať kvalitné riešenie, aby ste sa namiesto pokladni venovali svojim zákazníkom.
Pokladničný systém pre reštaurácie má svoje špecifiká. Požiadavky sú iné ako napríklad v obchode s elektronikou alebo hypermarkete. Reštauračné zariadenia (reštiky, pizzerie, pohostinstvá, bary, kaviarne, jedálne a podobne) sú zvláštne v tom, že ich prevádzka nie je napríklad rovnomerná. V niektoré hodiny – napríklad na obed – je preplnené a obsluha sa musí obracať. Preto musí byť systém veľmi intuitívny a malo by byť k dispozícii aj prenosné rozhranie.
Dotykové obrazovky nahrádzajú čoraz viac staršie klávesnice, na účet do spoločného systému musí byť možné prihlásiť sa veľmi rýchlo (pretože čašníci sa pri termináli môžu často striedať, obzvlášť vo veľkých reštauráciách), tiež musí byť ľahké naučiť sa základné kroky ovládania.
V niektorých podnikoch sa obsluha mení veľmi často, napríklad kvôli zamestnávaniu študentov – brigádnikov, kvôli sezónnym návalom atď. Blokovanie položiek musí byť veľmi efektívne a nemali by ho spomaľovať rôzne požiadavky zákazníkov podniku (napríklad akou formou chcú zaplatiť).
Pracovníkom reštaurácie veľmi zjednoduší prácu, ak sa do systému môžu prihlásiť napríklad kartičkou s čiarovým kódom, alebo nejakým jednoduchým heslom (nie však na úkor bezpečnosti systému). Taktiež potrebujú aby napríklad vyhľadávanie položiek, storno či reklamácia boli riešiteľné v pokladni jednoducho a elegantne. To platí aj pre uzávierky a inventúry, ktoré robia vedúci smien. Účtovníci a dane musia byť ľahko nastaviteľné, pretože naše zákony sa často menia. Skrátka – dobrá technológia je taká, ktorá sa ľahko ovláda a netápete dlho v jej funkciách.
Ideálne je, ak máte k dispozícii systém ako je erPay, ktorý kombinuje registračné pokladne a platobný terminál. Ide o ľahko ovládateľné riešenie, ktoré je mobilné, nenáročné na údržbu a spĺňa početné slovenské normy a zákony. Nuž a vždy treba rátať s tým, že zákazník bude chcieť okrem normálneho účtu aj papierové potvrdenie o platbe.
A tu sme opäť pri špecifikách reštauračných zariadení – zákazníci často chcú zaplatiť rôznymi spôsobmi, často iba tzv. „pípnutím“ (bezkontaktne, bez zadávania PIN kódu). V reštauráciách môže fungovať niekoľko cenových hladín (napríklad šťastná hodinka, keď v slabšie hodiny ponúkate zľavy, druhé pivo zdarma a podobne). Dokonca by systém mal mať aj počítadlo sprepitného, aj keď uznávame – táto služba na Slovensku zrejme nie je až tak obľúbená.
V gastronómii sa objavuje najviac turistov a cudzincov, ktorí radi zaplatia kartami zo svojej krajiny, čiže terminál a pokladňa by mal prijímať aj cudzie meny, podporovať elektronické stravenky a podobne. No a samozrejme, treba byť pripravený aj do budúcnosti, čiže úplne najlepšie systémy sú také, ktoré umožňujú budúce rozširovanie, inštaláciu nových aplikácií a technológií. Najlepší pokladničný systém je teda taký, nad ktorým počas všedného dňa vôbec nerozmýšľate a ktorý vám nekladie žiadne prekážky.