Cúvanie na aute

Parkovanie, pri ktorom si namáhame chrbticu, odišlo do histórie. Ale kým nebudeme mať superautá, ktoré parkujú samé, budeme zatiaľ odkázaní na cúvacie kamery. V tomto článku si povieme, čo by taký kvalitný cúvací systém mal obsahovať, aby bolo parkovanie bezpečné a obišlo sa bez nadávok v kabíne vodiča.

Tak napríklad šírka obrazu na výstupnom monitore. Čím širší, tým lepší máte prehľad o situácii a tým bezpečnejšie parkujete. Šírka záberu však závisí od veľkosti CCD/CMOS senzoru v kamere (= čím väčší, tým drahší) a vstavaného objektívu. Pre menšie autá možno stačí uhol rozhľadu 60 až 90 stupňov, no väčšie auto určite potrebuje už luxusnejších 120 stupňov. Samozrejme, existujú aj superširoké kamery (rybie oká) s uhlom cez 200 stupňov… a sú tiež už dosť drahé. Mimochodom, efekt rybieho oka dokáže vyrobiť aj lacný šunt… ide však o neférový trik na oklamanie zákazníka.

cuvacia kamera

A ešte k tým senzorom. Z dôvodov, ktoré si tu nebudeme vysvetľovať, sú lepšie CCD senzory (aj kvôli lepšej práci v horšom svetle)… avšak… kvôli masovej výrobe CMOS senzorov vo fotoaparátoch a inej elektronike, sa často používajú tieto. A aby to nebolo až také ľahké, tak aj CMOS senzory môžu dosahovať kvalitu CCD. V každom prípade, problematika senzorov nie je až taká horúca ako napríklad v príklade napájania, kde riešite, či vám to nejaký noname systém z Číny vôbec pôjde na vašom aute. Preto odporúčame nakupovať v domácich podmienkach.

Ale ani najkvalitnejšia CCD kamera vám neposkytne obraz v absolútnej tme. A potme občas parkujeme často. Preto by cúvacie kamery mala obsahovať aj funkciu nočného videnia. Alebo aspoň funkciu osvetlenia prostredia LED diódami (funguje to aspoň nablízko). Veľmi užitočná vec. K ďaľším šikovným funkciám môžeme menovať napríklad automatickú aktiváciu – čudovali by ste, ale veľa lacných systémov s ebayu sa nedokáže automaticky zapnúť pri cúvaní. Niektorí ľudia si pochvaľujú aj funkciu zrkadlového otočenia obrazu a hovoria, že sa im tak parkuje oveľa lepšie. Duálny systém (dve kamery) je tiež výborná pomôcka. Kvalitný „helper“ so zvukom je dnes už tiež samozrejmosť.

Kľúčová je odolnosť kamerového systému a jeho robustnosť. Ostatne, kamera je namontovaná zvonku auta a je vystavená vetru, dažďu, snehu, lietajúcim kamienkom, splodinám, posypovej soli a podobne. Kamera musí byť dostatočne odolná voči všetkému, čo na ceste stretnete – a príslušenstvo tiež. Najmä konektory a spoje káblov majú tendenciu sa často porúčať do pokazeného stavu. Pri cúvacích kamerách sa zatiaľ odporúčajú sytémy s káblami. Bezdrôtové kamery sa síce ľahko montujú, no sú často rušené inými prístrojmi, pretože spotrebiteľská elektronika skrátka často zdieľa frekvenciu s inými hračkami na okolí.

Čo sa týka monitora, asi by sme sa už vyhli zastaralým CRT obrazovkám, ktorých sa výrobcovia snažia rôznymi cestami zbaviť a išli by sme už len do LCD tabletového štýlu. Čím väčší monitor, tým lepšie, bývajú od päť do desať palcov. Rôzneho príslušenstva nájdete veľa, začať môžete na cool-mania.eu.

Kamera pri cúvaní

Od admin