Ako spoznať kvalitnú cúvaciu kameru

Cúvanie na aute

Parkovanie, pri ktorom si namáhame chrbticu, odišlo do histórie. Ale kým nebudeme mať superautá, ktoré parkujú samé, budeme zatiaľ odkázaní na cúvacie kamery. V tomto článku si povieme, čo by taký kvalitný cúvací systém mal obsahovať, aby bolo parkovanie bezpečné a obišlo sa bez nadávok v kabíne vodiča.

Tak napríklad šírka obrazu na výstupnom monitore. Čím širší, tým lepší máte prehľad o situácii a tým bezpečnejšie parkujete. Šírka záberu však závisí od veľkosti CCD/CMOS senzoru v kamere (= čím väčší, tým drahší) a vstavaného objektívu. Pre menšie autá možno stačí uhol rozhľadu 60 až 90 stupňov, no väčšie auto určite potrebuje už luxusnejších 120 stupňov. Samozrejme, existujú aj superširoké kamery (rybie oká) s uhlom cez 200 stupňov… a sú tiež už dosť drahé. Mimochodom, efekt rybieho oka dokáže vyrobiť aj lacný šunt… ide však o neférový trik na oklamanie zákazníka.

cuvacia kamera

A ešte k tým senzorom. Z dôvodov, ktoré si tu nebudeme vysvetľovať, sú lepšie CCD senzory (aj kvôli lepšej práci v horšom svetle)… avšak… kvôli masovej výrobe CMOS senzorov vo fotoaparátoch a inej elektronike, sa často používajú tieto. A aby to nebolo až také ľahké, tak aj CMOS senzory môžu dosahovať kvalitu CCD. V každom prípade, problematika senzorov nie je až taká horúca ako napríklad v príklade napájania, kde riešite, či vám to nejaký noname systém z Číny vôbec pôjde na vašom aute. Preto odporúčame nakupovať v domácich podmienkach.

Ale ani najkvalitnejšia CCD kamera vám neposkytne obraz v absolútnej tme. A potme občas parkujeme často. Preto by cúvacie kamery mala obsahovať aj funkciu nočného videnia. Alebo aspoň funkciu osvetlenia prostredia LED diódami (funguje to aspoň nablízko). Veľmi užitočná vec. K ďaľším šikovným funkciám môžeme menovať napríklad automatickú aktiváciu – čudovali by ste, ale veľa lacných systémov s ebayu sa nedokáže automaticky zapnúť pri cúvaní. Niektorí ľudia si pochvaľujú aj funkciu zrkadlového otočenia obrazu a hovoria, že sa im tak parkuje oveľa lepšie. Duálny systém (dve kamery) je tiež výborná pomôcka. Kvalitný „helper“ so zvukom je dnes už tiež samozrejmosť.

Kľúčová je odolnosť kamerového systému a jeho robustnosť. Ostatne, kamera je namontovaná zvonku auta a je vystavená vetru, dažďu, snehu, lietajúcim kamienkom, splodinám, posypovej soli a podobne. Kamera musí byť dostatočne odolná voči všetkému, čo na ceste stretnete – a príslušenstvo tiež. Najmä konektory a spoje káblov majú tendenciu sa často porúčať do pokazeného stavu. Pri cúvacích kamerách sa zatiaľ odporúčajú sytémy s káblami. Bezdrôtové kamery sa síce ľahko montujú, no sú často rušené inými prístrojmi, pretože spotrebiteľská elektronika skrátka často zdieľa frekvenciu s inými hračkami na okolí.

Čo sa týka monitora, asi by sme sa už vyhli zastaralým CRT obrazovkám, ktorých sa výrobcovia snažia rôznymi cestami zbaviť a išli by sme už len do LCD tabletového štýlu. Čím väčší monitor, tým lepšie, bývajú od päť do desať palcov. Rôzneho príslušenstva nájdete veľa, začať môžete na cool-mania.eu.

Kamera pri cúvaní